Хімічна гра «Еврика»

Ведучий. Ми раді розпочати інтелектуальну хімічну гру «Еврика».
У різних конкурсах наші учасники будуть змагатися за звання «Суперхімік».
Оцінювати знання, творчість, винахідливість учасників буде журі у складі...

У грі змагаються дві команди учасників – студенти 111, 112, 211, 311, 411, 511 груп.



Жеребкування. На сцену запрошуються по 1 представнику від кожної команди. Послухайте вірш Ліни Костенко та дайте відповідь на запитання до цього вірша.

Ще не було ні пензля ні мольберта
І не писались мудрі письмена,
Була природа гола і одверта
Жили в печерах дикі племена,
   Іще тих сосен не торкався іній,
   Іще землі не снились лемеші,
   Іще тривожна досконалість ліній
   Не хвилювала дикої душі.
Ще не було ні анта ні венеда
Але під вечір, на розливі рік,
Старий валун був схожий на ведмедя –
І зупинився дикий чоловік.
   Йому ще жодна муза не сприяла,
   Ще не світало в сутінках сердець,
   Ще розум спав – прокинулась уява –
   І це був перший – первісний митець.

Які речовини первісні люди могли використовувати для наскельних малюнків? Які їх хімічні формули? (крейда CaCO3, вугілля C, глина Al2O3)

Для початку запрошуємо учасників представити себе.

1.    Конкурс. Представлення команд


2.    Конкурс. Далі, далі, далі

Команди виступають по черзі. За 3 хвилини необхідно дати якомога більше відповідей на запитання з хімії. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Основні класи неорганічних сполук.
1.    Речовини, що складаються з атомів двох елементів, один з яких Оксиген (оксиди)
2.    Цю речовину Леонардо да Вінчі назвав «соком життя»? (вода)
3.    Яка формула сульфатної кислоти? (H2SO4)
4.    Який газ виділяється в результаті взаємодії металів з кислотами? (водень)
5.    Яка формула крейди? (CaCO3)
6.    Як називається реакція взаємодії кислоти з лугом? (нейтралізації)
7.    Який колір лакмусу в кислому середовищі? (червоний або рожевий)
Періодична система
1.    В якому році було відкрито періодичний закон? (1869)
2.    Яку фізичну величину Менделєєв поклав в основу своєї класифікації? (атомну масу)
3.    Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів? (7)
4.    Який хімічний елемент має атомну масу 16? (Оксиген)
5.    Який хімічний елемент названо на честь батьківщини Марії Склодовської – Кюрі? (Полоній)
6.    Яка підгрупа елементів у перекладі з грецької називається «ті, що народжують солі»? (галогени)
7.    Як називається ряд елементів, що розпочинається лужним металом, а закінчується благородним газом? (період)
Метали
1.    Який метал за нормальних умов перебуває у рідкому стані? (ртуть)
2.    Який метал найкраще проводить електричний струм? (мідь? срібло?)
3.    На основі якого металу утворені сплави чавун і сталь? (залізо)
4.    Який метал широко застосовується в авіабудуванні? (алюміній)
5.    Як називається процес руйнування металів під дією факторів зовнішнього середовища? (корозія)
6.    Метал, який був метою кожного алхіміка? (золото)
7.    Який метал потрібний для зберігання зубної емалі? (кальцій)
Неметали. Їх сполуки.
1.    Як назвав Лавуаз'є газ, що «не підтримує життя»? (азот)
2.    Ця природна форма кальцій карбонату коштує дорожче за золото? (перлина)
3.    Як в побуті називають натрій гідрогенкарбонат, що використовується для приготування тіста? (сода)
4.    Шар, який відіграє значну роль у збереженні життя на нашій планеті. (озоновий)
5.    Розчин амоніаку у воді в медицині називають? (нашатирний спирт)
6.    Як називається газ із запахом тухлих яєць? (сірководень)
7.    Об'ємна частка якого газу в атмосфери Землі складає 21%? (кисень)
Органічні кислоти
1.    Яка кислота виявлена в сокові кропиви, хвої, сосни та виділеннях мурашок? (мурашина)
2.    Яку кислоту використовують для консервування? (оцтова)
3.    Яка кислота входить до складу рослинної олії? (олеїнова)
4.    Отруйна речовина, що міститься в листі тютюну? (нікотинова кислота або нікотин)
5.    Ця кислота міститься в кефірі? (молочна)
6.    Білки це полімери, мономерами яких є …? (амінокислоти)
7.    Яка кислота зберігає спадкову інформацію? (ДНК)
Будова речовини
1.    Знаходиться в центрі атома (ядро)
2.    Які заряджені частинки входять до складу ядра атома? (протони)
3.    Які частинки рухаються навколо ядра атома? (електрони)
4.    Який тип хімічного зв’язку в молекулі води? (ковалентний полярний)
5.    Які хімічні елементи мають 8 електронів на зовнішньому енергетичному рівні? (інертні гази)
6.    Який тип хімічного зв’язку є у більшості солей? (йонний)
7.    Як називається розпад ядер атомів хімічних елементів? (радіоактивний розпад)

3. Конкурс «Вустами дитини»

Команди виступають по черзі. Кожна отримує по три запитання. Завдання: якомога швидше здогадатися, що мали на увазі діти. До кожного запитання передбачено по п’ять підказок. Відповідь після першої підказки – 5 балів, після другої – 4, після третьої – 3, після четвертої – 2, після п’ятої – 1 бал. Якщо команда неправильно відповіла на своє запитання, право відповіді переходить до команди суперників.

І.   1)У мене багато іграшок зроблено з неї.
2) Вона буває різнокольорова і її важко зламати.
3) Предмети виготовлені з неї – легкі.
4) Якщо її підпалити, то з’являється багато чорного диму, який погано пахне
5) Її не можна викидати, бо вона сама по собі в природі не розкладається. (пластмаса)

ІІ. 1) Його винайшли китайці.
2) У нас його отримують з дерева.
3) Він легко горить.
4) Через нього буває багато сміття.
5) На ньому зазвичай малюють, пишуть. (папір)

ІІІ. 1) Його виготовляють із піску.
2) Частіше воно буває прозорим.
3) Коли падає, воно розбивається.
4) Якщо його нагріти, воно стає тягучим як тісто.
5) Викинуте в лісі, воно може стати джерелом пожежі. (скло)

ІV. 1) Це те, без чого вже не можемо прожити.
2) Ми користуємося ними щодня.
3) Коли вони потрапляють у воду, то утворюється багато піни.
4) Вони вбивають рибу у воді, рослини на Землі.
5) Коли ми їх використовуємо, все стає чистішим. (синтетичні миючі засоби)

V.  1) Він з'являється, коли щось ламається або стає старим.
2) Його можна побачити скрізь – у місті, у селі, навіть на узбіччі доріг.
3) Його можна здати й отримати гроші.
4) З нього можна отримати щось нове.
5) Він буває кольоровим, і за нього можна отримати гроші. (металобрухт)

VІ. 1) Завжди чорного кольору.
2) Її багато в місті, особливо там, де є заводи і фабрики.
3) Вона дуже шкідлива.
4) У людини вона викликає хвороби, а одяг від неї  забруднюється.
5) Її багато утворюється під час горіння. (сажа)

4. Конкурс. Зоряний час. Кожна команда представляє номер художньої самодіяльності.

5. Конкурс капітанів. Вірю-не вірю

Капітани по черзі відповідають на запитання «Вірю чи  не вірю» і по можливості аргументують відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, пояснення іще 1 бал. Якщо капітан помилився, пояснення може дати капітан команди суперників (1 бал)

Запитання 1. Поблизу Неаполя в Італії є Собача печера. Дорослі люди в мій можуть знаходитися як завгодно довго, а от коти й собаки задихаються і гинуть.
(Вірю. Вуглекислий газ важчий за повітря, виділяючись із вулканічного ґрунту печери, осідає на дно, спричиняючи загибель тварин)
Запитання 2.    З давніх-давен у Японії вважається великою удачею одружитися з людиною, яка живе на островах Окінава та Токуносіма.
(Вірю. Мешканці цих островів відзначаються довголіттям та чудовою спадковістю, бо на цих островах вода фільтрується коралами й насичується йонами Кальцію)
Запитання 3.    Одна лондонська багачка, дізнавшись, що рослини очищують повітря, звеліла своїм слугам перенести із зимового саду до її спальні, яка не провітрювалася, багато вазонів із тропічними рослинами. Вранці повітря в кімнаті було дуже свіжим, насиченим киснем
(Не вірю. Уночі фотосинтез не відбувається, а дихають рослини цілодобово споживаючи при цьому кисень. Тому вранці повітря в кімнаті було дуже задушливим)
Запитання  4.    У Московському Кремлі з першої половини XVI ст. до 30-х років XVIII ст. функціонував водогін зі свинцевими трубами та резервуарами. У цей же період лікарі спостерігали високий рівень смертності серед дітей та спадкові порушення серед членів царської родини.
(Вірю. Свинець, частково розчиняється у водопровідній воді, спричинює отруєння організму, накопичується в органах і тканинах, руйнує статеві клітини)
Запитання  5.    Альпіністи та туристи, які йдуть у гори, мають пам'ятати, що намет потрібно ставити так, щоб вхід до нього був повернутий до вершини гори.
(Не вірю. Вихід намету має бути повернутий до підніжжя гори. Це потрібно для вільного «витікання» вуглекислою газу. Якщо намет повернути до вершини, то він швидко наповниться видихуваним вуглекислим газом і під час сну люди можуть задихнутися)
Запитання 6. Поліетиленові пакети стали однією з причин вимирання велетенських морських черепах?
(Вірю. Черепахи помилково вважають медузами напівпрозорі у воді поліетиленові пакети і ковтають їх)
Запитання  7.    Інсектициди не було знайдено лише там, де їх ніколи не використовували, наприклад, у Антарктиді?
(Не вірю. В Антарктиді було знайдено інсектициди у печінці пінгвінів)
Запитання  8.    Коли у США проводився конкурс на кращу конструкцію міського автомобіля, першість виборов німецький «Фольксваген», що працював на водні?
(Вірю. Адже продукт згоряння водню – вода, а вихлопні гази такого мотора чистіші за міське повітря)
Запитання 9. Властивість олова розсипатися в порошок при сильному охолодженні стала однією з причин загибелі експедиції першовідкривача південного полюса Руаля Амудсена
(Не вірю. Олово дійсно може розсипатися на морозі в порошок, і це дійсно стало причиною загибелі експедиції, але не Амундсена, а Роберта Скотта)
Запитання  10.    У сільській місцевості перед спусканням людини в колодязь для його чищення туди поміщають запалену свічку?
(Вірю. Запаленою свічкою виявляють вуглекислий газ, що збирається в колодязях)

6. Конкурс «Хімічний практикум»

Від кожної команди запрошуються по два учасника.
Перша команда.

Перед вами чотири пронумерованих пробірки. У трьох з них налиті прозорі розчини. Четверта пробірка порожня
1. Налийте у порожню пробірку половину вмісту першої пробірки та додайте туди ж половину вмісту другої пробірки
- Що спостерігаєте?
- Що це за хімічне явище?
- Які речовини ймовірно знаходилися в пробірках 1 і 2?

2. Поступово доливайте в четверту пробірку вміст третьої пробірки
- Що спостерігаєте?
- Як називається дана хімічна реакція?
- Яка речовина ймовірно знаходилася в пробірці №3?

3. У склянці розчин Na2CO3.
- До вмісту якої з трьох пробірок слід долити розчин Na2CO3, щоб отримати вуглекислий газ?
- Поясніть свою відповідь
- Як переконатися, що виділяється саме вуглекислий газ?
- Проведіть дослід
- Доведіть, що виділився саме вуглекислий газ


Друга команда.

Перед вами чотири пронумерованих пробірки. У першій пробірці рідина оранжевого кольору, у другій і третій налиті прозорі розчини. У четвертій пробірці блакитний розчин

1. Налийте у другу пробірку кілька краплин вмісту першої пробірки
- Що спостерігаєте у другій пробірці?
- Що це за хімічне явище?
- Які речовини ймовірно знаходилися в пробірках 1 і 2?

2. Налийте у третю пробірку кілька краплин вмісту першої пробірки
- Що спостерігаєте у третій пробірці?
- Що це за хімічне явище?
- Яка речовина ймовірно знаходилася в пробірці 3 ?

3. У четвертій пробірці блакитний розчин.
- Що це за речовина?
- До вмісту якої з трьох пробірок слід долити розчин з четвертої пробірки, щоб отримати осад?
- Поясніть свою відповідь
- Проведіть дослід
- Яка формула осаду, що утворився?

7. Конкурс «Домашній експеримент»

Хімічні експерименти можна отримувати не тільки в спеціально обладнаній лабораторії, але і вдома. Кожна команда отримала завдання – виготовити саморобний папір. Давайте подивимося які результати вони отримали


8. Конкурс «Секретні матеріали»

Кожен учасник отримує набір обладнання, хімічного посуду або речовини. Потрібно, не називаючи об'єкта, описати його за допомогою міміки і жестів так, щоб глядачі відгадали. За швидку правильну відповідь дається 2 бали, якщо відповідь дано не одразу – 1 бал, відповіді немає – 0 балів

9. Конкурс «Хімік-патріот» (домашнє завдання).

Потрібно продемонструвати захоплення, пов'язані з хімією, а журі оцінює видовищність, практичне застосування, креативність, презентацію захоплення.



Просимо журі підвести підсумки гри.

Сценка "Ми Хіміки"


 (На сцену виходять четверо хіміків у білих халатах)
1.    Ми хіміки, а хімія – це безсонні ночі.
2.    Це постійні розмови про хімію.
3.    Це хімічні лабораторії.
4.    Це батьки, які говорять: "Наша дитина – хімік."
Усі. І це щастя. І це життя.
1    Але ви можете запитати "Чому не всі стають хіміками?
     Тому що хімія – це безсонні ночі.
2    Це постійні розмови про хімію. (роздратовано)
3    Це хімічні лабораторії. (закриває ніс.)
4    Це батьки, які говорять: "Наша дитина хімік, тьфу!"
Усі.  І це щастя? І це життя?
1    Але все ж таки ми хіміки.
     Тому що хімія – це безсонні ночі.
2    Це постійні розмови про хімію.(з гордістю.)
3    Це хімічні лабораторії. .(з гордістю.)
4    Це батьки, які говорять: "Наша дитина – хімік!" .(з гордістю.)
Усі. І це щастя! І це життя! .(з гордістю.)
Нарешті настав ключовий момент нашої інтелектуальної гри. Слово надається журі. Вручення особистих номінацій. Визначення команди-переможця

Популярні дописи з цього блогу

Як створити блог вчителя на Blogger. Перші кроки

Задачі на надлишок і недостачу

Цікаві факти про хлор