Використання хмарних технологій для створення електронних освітніх ресурсів


 У статті обґрунтовується необхідність створення електронних освітніх ресурсів не лише розробниками програмного забезпечення, але й самими педагогами, розглядаються можливості, які для цього надають хмарні технології, визначаються переваги хмарних сервісів і обмеження в їх використанні, з'ясовуються умови, необхідні для освоєння педагогами хмарних технологій. Охарактеризовано особливості хмарних сервісів Google, розглянуто використання окремих веб-додатків, що входять до складу пакету G Suite for Education. Методами дослідження виступили теоретичний аналіз нормативних документів про освіту, науково-методичної літератури, порівняльний аналіз електронних освітніх ресурсів, узагальнення та систематизація отриманих даних для формування й обґрунтування рекомендацій і висновків, узагальнення авторського педагогічного досвіду і спостережень. Проведене педагогічне дослідження дозволило обґрунтувати доцільність створення електронних освітніх ресурсів самими педагогами, довело, що хмарні технології надають для цього необхідні можливості. Перспективи подальших досліджень вбачаємо в розробці методики використання хмарних технологій для створення педагогами власних електронних освітніх ресурсів.
Ключові слова: хмарні сервіси, хмарні технології, навчання, електронні освітні ресурси, G Suite for Education. 

Постановка проблеми. Ефективна організація навчально-виховного процесу, його наповнення сучасними навчально-методичними матеріалами пов'язуються зі створенням та використанням електронних освітніх ресурсів (далі – ЕОР), які виступають однією з умов модернізації освітнього простору, забезпечення рівного доступу до якісної освіти [2]. Цим обумовлюється важливість та актуальність проблеми забезпечення навчально-виховного процесу ЕОР, а питання їх розробки та впровадження висуваються на перший план.
Аналіз актуальних досліджень. У 2012 році наказом МОН України затверджене «Положення про електронні освітні ресурси», в якому розкриваються поняття, види, класифікація ЕОР [2]. Вказане Положення розглядає ЕОР як навчальні, наукові, інформаційні, довідкові матеріали та засоби, розроблені в електронній формі та представлені на носіях будь-якого типу або розміщені у комп'ютерних мережах, які відтворюються за допомогою електронних цифрових технічних засобів і необхідні для ефективної організації освітнього процесу [2].
Проблемі розробки і використання ЕОР в навчальному процесі присвячені праці вітчизняних і зарубіжних дослідників В. Ю. Бикова, І. П. Воротникова, М. В. Гриньової, А. М. Гуржія, М. І. Жалдака,  П. Б. Залманова, Л. Х. Зайнутдінової, Н. В. Кононец, С. Г. Литвинової, Н. В. Морзе, О. В. Насс, О. М. Спіріна, М. С. Яшанова та ін.
Мета статті. З'ясувати чинники, які обумовлюють необхідність створення ЕОР не лише розробниками програмного забезпечення, але й самими педагогами, з'ясувати можливості, які для цього надають хмарні технології, визначити чинники, що впливають на вибір хмарних сервісів для створення ЕОР, охарактеризувати особливості та переваги пакетів хмарних сервісів G Suite for Education і Office 365 Education.
Виклад основного матеріалу. ЕОР знаходяться на межі двох сфер діяльності – педагогіки та програмування, тому розробка ЕОР можлива як спеціалістами з розробки програмного забезпечення, так і самими педагогами.
Розглянемо чинники, які зумовлюють доцільність створення ЕОР самими педагогами.
1.       Заклади освіти не мають організаційних та економічних можливостей для делегування робіт по створенню ЕОР спеціалістам з розробки програмного забезпечення.
2.       Навіть якщо в окремому одиничному випадку ЕОР може виконати запрошений фахівець, це не вирішує проблему в цілому. Слід прагнути, щоб створення ЕОР здійснювалося на регулярній основі, було масовим, щоб кожен педагог мав змогу реалізувати свої педагогічні ідеї та втілювати їх у власних ЕОР.
3.       Однією з переваг ЕОР є їх динамічність, можливість доповнювати й удосконалювати матеріал, адаптувати його до нових умов. Для цього педагогу необхідно або постійно співпрацювати з розробником, або мати можливість самостійно редагувати та змінювати ЕОР. Другий варіант видається більш реалістичним і перспективним.
4.       Для проектування ЕОР необхідно добре знати технічні можливості: що саме можна реалізувати програмними засобами, наскільки складно внести ті чи інші зміни. Педагогу, який прагне отримати оптимальний результат, у будь-якому разі необхідно буде заглиблюватися в технічні деталі проекту, його внутрішню структуру. Найкраще ці моменти знає той, хто даний проект самостійно створив.
5.       Прагнення до саморозвитку та самовдосконалення властиве кожній людині, проте для вчителів і викладачів, які мотивують до розвитку інших, воно особливо характерне. Опанування нових технологій, використання їх можливостей для створення власного освітнього продукту, сприяє професійному зростанню педагога, формуванню його творчої індивідуальності.
Таким чином, необхідність створення ЕОР самими педагогами обумовлена з однієї сторони прагненням до модернізації освіти, підвищення якості методичного та дидактичного забезпечення, реалізації творчого потенціалу вчителів і викладачів, з іншої – реаліями функціонування закладів освіти, об’єктивною неможливістю забезпечити кожного педагога персональним помічником – спеціалістом з розробки програмного забезпечення, який буде реалізувати його педагогічні ідеї та втілювати їх у програмний код.
Порівнюючи створення ЕОР спеціалістами з розробки програмного забезпечення та самими педагогами, відзначаємо, що останній підхід має ряд суттєвих переваг. Це і значно менша тривалість створення та впровадження ЕОР, і висока швидкість апробації та внесення необхідних змін, і значно нижча вартість розробки ЕОР.
Використовуючи для створення ЕОР продукти провідних компаній, які є лідерами в галузі розробки програмного забезпечення та веб-додатків, педагог може самостійно створити ресурс, якість розробки якого буде суттєво вищою, порівняно з ресурсами, які створюються пересічними спеціалістами. До того ж підтримкою та супроводом сервісу, на базі якого створений ЕОР, його оновленням та доопрацюванням займаються  спеціалісти високого класу за кошти компанії постачальника послуг, тобто не лише створення, але й підтримка створеного ресурсу є повністю безкоштовними.
Створені самими педагогами ЕОР добре адаптовані як до методичної системи вчителя чи викладача, так і до аудиторії, для якої вони призначені, органічно включені в процес навчання. Таким чином вирішується проблема, на якій наголошує С. Г. Литвинова, коли ЕОР виявляються малоефективними, тому що створюються без належного науково-теоретичного обґрунтування, без участі психологів та педагогів, виходячи виключно з інтуїції та бачення програмістів, а не з психолого-педагогічних закономірностей процесів навчання та учіння [4, с. 64]. Подібної точки зору дотримуються і Н. В. Кононец та М. В. Гриньова, які зазначають, що  "найкращий електронний посібник створить лише викладач-практик, який викладає дисципліну щодня, знає й володіє усіма методичними й дидактичними прийомами та любить свій предмет" [5, с. 168].
Визначивши підґрунтя потреби залучення педагогів не тільки до проектування, але й до самостійного створення ЕОР та переваги даного підходу, з'ясуємо, які для цього існують можливості.
Інструментальними засобами для створення ЕОР можуть бути локальні програми, які встановлюються на комп'ютер чи інший пристрій, або хмарні сервіси. До першої групи відноситься, наприклад, широко використовувана педагогами програма для створення слайдових презентацій Microsoft Power Point, до другої – веб-додатки, що входять до складу пакетів G Suite for Education та Office 365 Education.
Перевагами використання для створення ЕОР локального програмного забезпечення є його автономність, незалежність від сторонніх сервісів, можливість роботи без доступу до мережі Інтернет.
Переваги хмарних сервісів – їх доступність з будь-якої точки, де є підключення до Інтернету, нижчі вимоги до якості апаратного забезпечення, збереження матеріалів на віддаленому сервері, можливість спільної роботи над матеріалами. Веб-додатки працюють прямо в браузері, тому немає необхідності встановлювати програмне забезпечення на комп’ютер користувача, слідкувати за його своєчасним оновленням, підтримувати сумісність з різними пристроями.
Завдяки використанню хмарних сервісів педагог може оперативно, в режимі реального часу отримувати інформацію про результативність роботи учнів (студентів) та на її основі корегувати навчальний процес з метою досягнення найбільшої його ефективності.
Важливою характеристикою сучасних хмарних сервісів є простота й доступність освоєння. Вони створюються для користувачів, які не мають спеціальних технічних знань і не володіють навичкам програмування, більшість з них мають зручні і інтуїтивно зрозумілі візуальні редактори.
Враховуючи зазначені чинники, вважаємо, що саме хмарні сервіси є найбільш перспективними для створення ЕОР самими педагогами. У якості переваг використання хмарних сервісів для створення ЕОР розглядаємо наступні:
1.       Використання хмарних сервісів не вимагає встановлення додаткового програмного забезпечення. Це особливо важливо з огляду на відсутність програм, які можуть працювати на базі кожної з існуючих на сьогодні операційних систем та слабкої матеріально-технічної бази навчальних закладів.
2.       Доступ до хмарних сервісів можливий з будь-якого місця, де є підключення до Інтернету. Це створює можливості для навчання не лише в межах навчального закладу, але й самостійного та дистанційного навчання.
3.       Хмарні технології передбачають розподіл прав доступу й можливість сумісної роботи над проектом.
4.       Завдяки використанню хмарних технологій педагог може оперативно отримувати інформацію про хід та результативність засвоєння навчального матеріалу, з'ясувати ефективності обраної стратегії навчання, своєчасно внести необхідні корективи.
5.       Самостійне освоєння хмарних сервісів  і використання їх для створення ЕОР не вимагає технічних знань і доступне кожному бажаючому.
В навчальних цілях вже багато років використовуємо хмарні сервіси, що входять до складу пакету Google G Suite for Education. Це один з найдавніших та наймасштабніших освітніх проектів Інтернету. Отримати G Suite for Education некомерційні заклади освіти можуть безкоштовно, рішення про його використання може прийняти лише адміністрація навчального закладу. Проте, навіть якщо навчальний заклад не підключив даний освітній пакет, можливе індивідуальне використання більшості хмарних сервісів Google, що входять до складу даного пакету, для цього достатньо реєстрації облікового запису Google. Створення ЕОР та розміщення їх в Інтернеті можливе на базі різних сервісів Google, серед яких Google Classroom, Google Презентації, Google Сайти, Blogger, YouTube, Google Forms та інші.
Серед переваг хмарних сервісів Google відзначимо наступні:
1.       Безкоштовність. Звертаємо увагу, що освітній пакет Office 365 Education від Microsoft також надається закладам освіти безкоштовно, але оскільки сам Microsoft Office платний, у безкоштовний доступ надходить версія з обмеженим функціоналом. Google надає користувачам всі можливості сервісу, а не урізаний пакет.
2.       Відсутність реклами. Відзначимо, що Google повністю відключає рекламу для користувачів безкоштовного пакету G Suite for Education.
3.       Висока надійність роботи. Розробники гарантують доступність хмарних сервісів Google упродовж 99,9% часу. Як свідчить досвід, це справді найнадійніші сайти Інтернету.
4.       Безпечність. Можна впевнено стверджувати, що відвідування ресурсів Google не спричинить зараження комп’ютера або іншого пристрою, з якого виходять в Інтернет.
5.       Довговічність. Google існує вже багато років і, ймовірно, існуватиме й надалі. Це означає, що створені на його базі ресурси не зникнуть і будуть доступними тривалий час.
6.       Продуманий і зручний інтерфейс, коректне відображення сайтів як на стаціонарних, так і на мобільних пристроях.
7.       Висока якість розробки. Google – одна з провідних інтернет-корпорацій світу. Це гарантує регулярне оновлення та удосконалення сервісів, оперативне виправлення виявлених помилок, забезпечення сумісності з різними типами пристроїв.
8.       Велика кількість взаємопов’язаних сервісів, для доступу до яких достатньо зареєструвати акаунт Google.
Висновки та перспективи подальших наукових розвідок.
Проведене педагогічне дослідження дозволило обґрунтувати чинники, що зумовлюють необхідність самостійного створення педагогами ЕОР, визначити можливості, переваги, обмеження та умови використання з цією метою хмарних сервісів. У ході дослідження було розглянуто методику створення ЕОР на базі сервісу Google Forms, здійснено порівняльний аналіз окремих ЕОР.  
Перспективи подальших досліджень вбачаємо в розробці методики використання хмарних технологій для самостійного створення педагогами власних електронних освітніх ресурсів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Насс О. В. Формирование компетентности педагогов в проектировании электронных образовательных ресурсов в контексте обновления общего среднего и высшего образования: монографія. М.: Изд-во МПГУ, 2010. 200 с.
2. Положення «Про електронні освітні ресурси» від 01.10.2012 за № 1060. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12
3. Смирнова І. Методичні основи розробки електронних освітніх ресурсів як контенту інформаційно-освітнього середовища / І. Смирнова // Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Сер.: Професійна педагогіка. - 2015. - № 10. - С. 78-83.
4. Литвинова С. Г. Особливості розробки критеріїв оцінювання електронних освітніх ресурсів / С. Г. Литвинова // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка] . Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. - 2013. - Вип. 4(1). - С. 63-67. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2013_4(1)__16.
5. Кононец Н. В. Засоби створення електронного посібника для ресурсно-орієнтованого навчання / Н. В. Кононец, М. В. Гриньова // Проблеми сучасного підручника. - 2018. - Вип. 20. - С. 166-179. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psp_2018_20_16


Гурняк И. А. Использование облачных технологий для создания электронных образовательных ресурсов
В статье обосновывается необходимость создания электронных образовательных ресурсов не только разработчиками программного обеспечения, но и сами педагоги, выясняются возможности, которые предоставляют для этого облачные технологии, определяются преимущества облачных технологий и ограничения в их использовании. Определены условия, необходимые для самостоятельного создания педагогами электронных образовательных ресурсов. Охарактеризованы особенности облачных сервисов Google, способствующие их использованию для создания электронных образовательных ресурсов. Особое внимание сосредоточено на использовании педагогами сервиса Google Forms. Проанализирован практический опыт использования сервиса Google Forms для создания опросов, тестовых заданий, веб-квестов. Приведены примеры веб-квестов, созданных на базе сервиса Google Forms, осуществлён их сравнительный анализ. Методами исследования выступили теоретический анализ нормативных документов об образовании, научно-методической литературы, сравнительный анализ электронных образовательных ресурсов, обобщение и систематизация полученных данных для формирования и обоснования рекомендаций и выводов. Перспективы дальнейших исследований видим в разработке методики использования облачных технологий для создания педагогами собственных электронных образовательных ресурсов.
Ключевые слова: облачные сервисы, облачные технологии, обучение, электронные образовательные ресурсы, G Suite for Education, Google Forms, тесты, веб-квесты.

Gurnyak I. A. The use of cloud technologies for the establishment of electronic educational resources
The article substantiates the need to create electronic educational resources not only by software developers, but also by educators themselves, the possibilities that cloud technologies provide for this are determined, the advantages of using cloud technologies for creation of electronic educational resources and restrictions in their use are found.
The conditions necessary for independent creation of electronic educational resources by teachers are determined. Characterized features of Google cloud services, which help to use them to create electronic educational resources, examines the services that can be used for this purpose, gives examples of educational resources created on the basis of individual Google services. Particular attention is focused on the use of Google Forms service by teachers. The practical experience of using the Google Forms service for creating surveys, test tasks, web quests is analyzed, the methodology of their development and use is considered. Examples of web quests created on the basis of the Google Forms service are given, their comparative analysis is carried out. The methods of the research were theoretical analysis of normative documents on education, scientific and methodological literature, comparative analysis of electronic educational resources, generalization and systematization of the data obtained for the formation and justification of recommendations and conclusions. The expediency of creation of electronic educational resources by teachers has been established, it is proved that cloud technologies provide necessary opportunities for this, the advantages of their use are analyzed, some of the existing educational resources created on the basis of separate cloud services of Google are analyzed. Prospects for further research are seen in the development of methods for using cloud technologies to create their own electronic educational resources by teachers.
Key words: cloud services, cloud technologies, training, electronic educational resources, G Suite for Education, Google Forms, tests, web quests.


Гурняк І. А. Використання хмарних технологій  для створення електронних освітніх ресурсів / І. А. Гурняк // Інтеграція світових наукових процесів як основа суспільного прогресу : Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 23–24 листопада 2018 р.) – Київ : ГО «Інститут інноваційної освіти», 2018. – С. 20-23. - Режим доступу: http://novaosvita.com/2018-archive/

https://drive.google.com/file/d/1Q1tNt8cnw3rat11xN9hIaAaOiW3B9W3N/view


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як створити блог вчителя на Blogger. Перші кроки

Задачі на надлишок і недостачу

Цікаві факти про хлор