Коксохімічне виробництво

Мета: поглибити знання студентів про кам'яне вугілля та шляхи його використання. Дати поняття про коксування вугілля, продукти коксування та галузі їх застосування. Удосконалювати вміння самостійно здобувати знання з різних джерел, складати конспект заняття.
Обладнання: колекція «Кам'яне вугілля та продукти його переробки»,  схема коксування вугілля, фізична карта України, довідкова література.
     Девіз: Якщо не нам, то нащадкам нашим,  камінь цей вельми корисним стане
Петро І
Хід заняття.
І. Перевірка знань студентів.
1. Тестовий контроль знань.

1. Нафта – це:
а) водний розчин органічних сполук;
б) суміш високомолекулярних сполук;
в) суміш вуглеводнів.
2. Склад нафти виразити однією формулою...
а) не можна, бо вона занадто складна;
б) не можна, бо нафта – суміш;
в) можна.
3. Найточніше фізичні властивості нафти описує слідуючи твердження:
а) масляниста рідина зі специфічним запахом;
б) рідина чорного кольору, легша за воду;
в) рідина без кольору, запаху, смаку.
4. Перегонка нафти базується на:
а) різних хімічних властивостях її складових;
б) різній густині її складових;
в) різній температурі кипіння її складових.
5. При найвищій температурі відбувається:
а) перегонка;
б) термічний крекінг;
в) каталітичний крекінг.
6. Автомобільні масла отримують при:
а) перегонці нафти;
б) перегонці мазуту;
в) крекінгові.
 7. Дизельним і реактивним пальним є:
а) бензин;
б) гас;
в) газойль.
8. Нафта як паливо:
а) найбільш енергоємна і екологічно чиста;
б) найбільш енергоємна;
в) найбільш екологічно чиста.
9. На сьогодні як паливо використовується:
а) вся добута нафта;
б) біля 10% нафти.
в) біля 90% нафти;
10. Екологічною проблемою нафтової промисловості в першу чергу є:
а) забруднення водойм;
б) забруднення ґрунтів;
в) забруднення повітря.

2. Перевірка творів «Світ через 25 років» (світ без нафти).
Від кожної групи студенти представляють один кращий твір, який вони самі й обирають.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
«Якщо не нам, то нащадкам нашим, камінь цей вельми корисним стане», - за переказами саме так відповів Петро І на повідомлення, що в Малоросії (саме так називали в ті часи Україну) кріпосний Григорій Капустін відкрив багаті поклади кам’яного вугілля. Саме донбаське вугілля врятувало українські ліси від повного винищення, адже давня металургія засновувалася на відновленні залізних руд деревним вугіллям, для виробництва якого вирубувалися вікові ліси. Вугілля першим з природних джерел вуглеводнів почало використовуватися не лише як паливо, але і як сировину спочатку для виготовлення коксу, а сьогодні ще й джерело ароматичних вуглеводнів, з яких виготовляють барвники, ліки, пластмаси, вибухівку та ще сотні найменувань різних речовин.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План.
1.     Утворення кам’яного вугілля.
2.     Родовища кам’яного вугілля на території України.
3.     Склад вугілля.
4.     Коксування вугілля.
5.     Продукти переробки вугілля, їх застосування.
6.     Використання вугілля, перспективи розвитку вуглехімії.
Користуючись матеріалом підручника, геологічним словником, колекцією «Вугілля. Продукти коксування вугілля», схемами та таблицями, студенти складають опорний конспект теми.
                          Коксування вугілля

ІІІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 39, виконати завдання 244, 246, повторити §§ 37-38, *скласти 4-6 тестових завдань з вивченої теми.

Опорний конспект
Вугілля – тверда горюча порода рослинного походження.
Запаси вугілля значно перевищують запаси нафти.
Склад вугілля: С – 80-98%, Н – до 6%, N, О – до 10%.
Коксування вугілля – нагрівання вугілля до 1000 °С без доступу повітря.
Перспективи розвитку вуглехімії – перетворення вугілля на рідке пальне, яке може бути використане у двигунах внутрішнього згоряння.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як створити блог вчителя на Blogger. Перші кроки

Задачі на надлишок і недостачу

Цікаві факти про хлор