Майстер-клас "Хімія і живопис"

Лейтмотив майстер-класу – ми навчаємо майбутніх вчителів.  А це означає подвійну відповідальність – не лише за студентів, але й за учнів, яких вони будуть навчати та виховувати. Якщо студент не буде знати хімію, це прикро. Іще гірше, якщо він не любитиме хімію, або навіть боятиметься її, бо тоді, свідомо чи несвідомо, він прищеплюватиме хемофобію своїм учням.
Завдання майстер-класу:
-    на прикладі живописних пігментів з’ясувати як хімія змінює наш світ;
-    прищеплювати інтерес до хімії, розуміння її ролі та значення в сучасному світі;
-    утверджувати принципи гуманної педагогіки;
-    сприяти набуттю студентами життєвої і професійної компетентностей;
-    розширювати кругозір та ерудицію студентів.

Методичні підходи: особистісно-зорієнтований, проблемний, діяльнісний, компетентнісний.
Педагогічні прийоми: здивування: відстрочена відгадка; сторітелінг:  порівняння; аналогія; використання на занятті музики, поезії, творів живопису; рефлексія.
Хімічний експеримент: демонстраційний, лабораторний, експеримент з ужиткової хімії, цікаві досліди для дітей.

Хід заняття

1. Привітання
Східна мудрість говорить: чого немає в творцеві, того не буде і в його творінні.
Якщо ми хочемо, щоб наші учні буди розумними, у них мають бути розумні вчителі.
Якщо ми хочемо, щоб учні були добрими, вчителі також мають бути добрими та людяними.
А якщо ми хочемо, щоб учні були щасливими?
Мені дуже хочеться сьогоднішнє заняття було не тільки пізнавальним та цікавим, але й зробило кожного з нас трохи щасливішим.

2. Хвилина психології
Почати майстер-клас пропоную з хвилини психології, яка нам як теперішнім та майбутнім педагогам близька та цікава.
Демонструю дві пірамідки – білу та чорну.
Якого кольору ця пірамідка? (біла)
А ця? (чорна)
Запитання – Поміркуйте, з точки зору психології, яка причина може спонукати людину назвати чорну пірамідку білою?
(відповіді)
Найпростіший спосіб чогось домогтися від людини – попросити її про це. Так і зробила психолог, яка проводила експеримент. Вона попросила трьох дітей назвати чорну пірамідку білою. Але четверту дитину ніхто ні про що не просив…
Увага не екран.
(перегляд фрагменту відео "Я та інші" Київнаукфільм 1971 р.)


Запитання – Чому четверта дитина говорить, що чорне це біле?
(відповіді)
Цей експеримент показує як важливо для дітей відповідати соціальним нормам. Вони готові навіть чорне називати білим, якщо вважають, що саме цього вимагає оточення.
Саме тому для формування дитини дуже важливим є середовище, звичаї та норми якого вона буде засвоювати та вважатиме за взірець. І саме тому ми переконані, що педагогіка має будуватися на принципах гуманізму, прищеплювати учням та студентам кращі людські якості.

А чи дорослі люди здатні переймати думку інших?
Щоб з'ясувати це психологи провели наступний експеримент. Вони повідомили викладачам що визначили розумові здібності першокурсників і виявили тих, які є надзвичайно обдарованими та талановитими – група  А, та тих, здібності яких значно нижче середніх – група Б. Повідомивши викладачам прізвища студентів з обох груп психологи зайнялися іншими справами й повторно з'явилися лише на вручення дипломів, щоб дізнатися про результати експерименту.
Запитання – Як ви гадаєте, чим відрізнялися результати студентів груп А та Б?
(відповіді)
Відмінність була і дуже суттєва. Студенти групи А вчилися значно краще, мали високі успіхи в навчанні, були активними в громадському житті, брали участь і перемагали у конкурсах. Значна частина студентів групи Б з тих чи інших причин кинули навчання, ті, що залишилися, навчалися посередньо і активністю не відзначалися.
Але пояснювалися ці результати зовсім не відмінностями в розумових здібностях студентів.
Насправді ніякого вимірювання розумових здібностей психологи не проводили й студентів до груп А та Б віднесли абсолютно випадково. Тобто за своїми здібностями студенти були повністю однаковими.
Запитання – якщо не рівнем інтелекту, то чим пояснюється відмінність в результатах навчання студентів?
(відповіді)
Цей експеримент іще раз нагадав як важливо вчителям та викладачам вірити в своїх учнів та студентів у їх талановитість та обдарованість. 
Вірте в людей, шукайте в них кращі риси, і вони будуть відповідати вашим уявленням про них.

3. Організаційний момент
Результати міжнародних моніторингових досліджень якості навчання PISA та TIMSS вказують, що будь-яка стратегія навчання: будь це співробітництво або конкуренція забезпечують значно кращі результати, ніж її відсутність. Тому наше заняття ми побудуємо у формі командної роботи.
У занятті беруть участь шість команд. У кожної команди є папка із завданнями. Завдання складені таким чином, щоб створити для всіх рівні умови


4. Визначення теми та мети заняття. Мотивація навчальної діяльності

Завдання 1. Чарівний віршик
Щоб налаштуватися на спільну роботу та з'ясувати  тему майстер класу, перше завдання буде наступним.
Із запропонованих рядків складіть вірш і прочитайте його.
Чарівний віршик
Червона калина росте біля хати
Оранжеві квіти насіяла мати
Жовтеньке курча біля мене стрибає
Зелена трава до колін досягає
Блакитне і чисте над нами є небо
А синій дзвіночок нам рвати не треба
Він дзвонить мені як вітер повіє
І будить мої фіолетові мрії
Поясніть, чому цей вірш чарівний та яку іншу назву він міг би мати. Про що в ньому йде мова?
 (Відповідь – веселка)
Цей вірш склала учениця 5 класу Коротич Настя. Він мав підказати, що мова піде про колір, а також нагадав, які талановиті в нас учні.
Запитання – веселка це хімічне явище? (ні, фізичне)
Отже, у нас буде своя власна хімічна веселка.
Демонстраційний експеримент "Хімічна веселка"



Техніка проведення
Посуд: сім склянок об’ємом 200 мл
Три скляні колби об’ємом 1 л
Реактиви
1 л KIO3: 6,42 г KIO3 розчинити в 1 л води
1 л Na2S2O8: 3,1 г Na2S2O8 і 0,6 г крохмалю розчинити в 1 л води (крохмаль бажано розчиняти в гарячій воді, а потім додати до основного розчину)
1 л NaOH: 2 г NaOH розчинити в 1 л води

100 г фенолфталеїну: 1 г фенолфталеїну розчинити в 60 мл 96° спирту і додаюти 40 мл дистильованої води.
100 г тимолфталеїну: 0,1 г тимолфталеїну розчинити в 60 мл 96º спирту і додати 40 мл дистильованої води.
100 г  п-нітрофенолу: 2 г п-нітрофенолу розчинити в 60 мл 96° спирту і додати 40 мл дистильованої води.
Кольори
(індикатори додаються по краплинам в кожну з семи склянок):
Червоний: 5 фенолфталеїну: 2 п-нітрофенолу
Оранжевий: 1 фенолфталеїну: 5 п-нітрофенолу
Жовтий: п-нітрофенол
Зелений: 2 тимолфталеїну: 3 п-нітрофенолу
Синій: тимолфталеїн
Індиго: 1 фенолфталеїну: 1 тимолфталеїну
Фіолетовий: фенолфталеїн
Після додавання індикаторів, у склянки наливаємо по 50 мл розчину Na2S2O8 й крохмалю. Розчини прозорі
Доливаємо в кожну склянку 50 мл розчину KIO3
Десь через 30 с розчини стануть вугільно-чорні
Доливаємо в кожну склянку 50 мл розчину NaOH
Чорний колір зникає, а розчини набувають кольорів веселки

Запитання – хімія синтезує різні кольори, а де, в якій області людської діяльності вони потім використовуються? (живопис)
Завдання 2. Шедеври світового живопису
А чи добре ви розумієтеся на живописі?
Щоб з'ясувати це, проведемо невелике дослідження. Перегляньте відеофрагмент з шедеврами світового живопису. Порахуйте, скільки творів ви зможете впізнати. Назвіть ті полотна, назви і (або) автори яких вам відомі. Увага не екран.
(перегляд самостійно створеного відео з відомими творами живопису
1.    Леонардо да Вінчі. Мона Ліза (Джоконда)
2.    Рембрандт. Нічна варта
3.    Айвазовський. Дев'ятий вал
4.    Вінсент ван Гог. Зоряна ніч
5.    Едвард Мунк. Крик
6.    Сальвадор Далі. Постійність пам'яті

Чи цікавляться наші сучасники живописом?
Промовисте фото, чи не так?


Запитання – Як ви гадаєте, чим пояснюється відсутність інтересу до унікального полотна?
(відповіді)
На мій погляд знання та інтерес взяємозалежні. Інтерес каталізує набуття знань, але існує й зворотній зв'язок: чим більше ми знаємо, тим нам цікавіше і тим більше хочеться взнати.
Я пропоную поглянути на живопис з трохи незвичайного ракурсу: з точки зору хімії.
Отже, тема нашого заняття: Хімія та живопис 
З'ясувавши тему заняття, визначимо його мету, а можливо навіть проблему. Послухайте запитання та підніміть руку, якщо ваша відповідь "так".
Запитання – хімія пов’язана з життям?
Запитання – хімія змінює наш світ?
Запитання – хімія змінює наш світ на краще?
Запитання – хімія змінює наш світ на гірше?
Запитання – кому було складно визначитися з відповіддю на два останні запитання?
То це й буде метою заняття – на прикладі створення живописних пігментів з'ясувати яким є вплив хімії на наше життя як хімія змінює наш свят.
Ми з вами будемо рухатися через простір і час. І перша наша зупинка – печера первісної людини.

 Доісторичний період
Печеру Альтаміра називають Сікстинською капелою стародавньої людини. Це один із зразків творчості художників часів палеоліту.
Перегляньте історичну реконструкцію, яка покаже як могли виконуватися ці роботи.
Увага на екран.
(перегляд відео "Caveman Painting" на фоні вірша Ліни Костенко "Рана ведмедя")



Запитання – До речі, чи впізнали ви автора вірша, який звучав у відео? (Ліна Костенко)
До творчості Ліни Костенко ми ще обов’язково звернемося сьогодні
Запитання – Поетеса пише: "Не знаю, де та фарба була брана". То якими фарбами користувалася первісна людина? (вугілля, глина)
Запитання – як, якими словами  можна охарактеризувати використовувані первісною людиною фарби? (бідні, мало кольорів, не яскраві)


Стародавній Рим
Наступна станція – Стародавній Рим.
І знову повертаємося до вірша Ліни Костенко
Не знаю, де та фарба була брана,
з яких молюсків пурпур той розцвів.
Підніміть руку хто знає про яких молюсків йде мова.
Компетентнісний підхід стверджує, що навчання ніколи не починається з нуля, а тільки з наявного рівня компетентності, що дуже важливо використовувати наявний у людини життєвий досвід.
Від себе додам, що насправді ми знаємо значно більше, ніж нам здається.
Давайте переконаємося в цьому.
У папках знайдіть Завдання 3. Стародавній Рим.
Спробуйте дати відповідь на запропоноване запитання.
Порада – уважно слухайте відповіді попередніх груп, ймовірно, там будуть підказки для вас.

Завдання 3. Стародавній Рим. 
1. Якби ми опинилися в Стародавньому Римі за кілька століть до нашої ери, були б дуже здивовані із заняття, яким займалися раби. Вони не обробляли поля, не працювали в майстернях, не будували дороги. Раби виловлюванні з глибин моря невеликих і неїстівних молюсків – мурексів.
Як ви гадаєте, навіщо знадобилася ця невдячна і важка праця?
(наочність – черепашки мурексів).
Відповідь: З мурексів добували найдорожчу фарбу стародавнього світу – пурпур.
2. Для отримання одного грама пурпуру потрібно було виловити та переробити 10 тисяч молюсків. При цьому лише в скарбниці міста Сузи зберігалося не менш як чотири тонни дорогоцінного пурпуру.
Оцініть кількість молюсків, яких було знищено для його отримання.
Якщо у вас залишиться час, порахуйте, скільки разів намисто з черепашок цих молюсків могло б обігнути нашу планету по екватору (довжина екватору Землі 40 тисяч кілометрів).
(наочність – черепашки мурексів)
Відповідь: було знищено 40 мільярдів молюсків. Намисто з їх раковин охопило б Землю по екватору кілька десятків разів.
3. Ціна пурпуру була надзвичайно високою. Кілограм пофарбованої пурпуром шерсті коштував 2 тисячі динаріїв, що в перекладі на сучасні гроші становить майже 100 000 доларів, іще дорожчим був пофарбований пурпуром шовк.
Чим пояснюється така висока вартість пурпуру?
Відповідь: добування пурпуру було дуже трудоємним, вимагало значних зусиль і часу.
4. Купити пофарбоване пурпуром вбрання могли лише найбагатші люди. Пурпур став символом багатства та влади. Проте пиха людська невичерпна і навіть не дуже багаті римляни, які мали хоча б кількох рабів, прагнули отримати власний пурпур, щоб хизуватися у пофарбованому пурпуром вбранні.
Яким чином римляни отримували пурпур?
Відповідь: кожен, хто мав рабів, міг змусити їх виловлювати мурексів, і з них отримував пурпур.
5. Добування пурпуру досягло таких масштабів, що почало підривати економіку Стародавнього Риму. У якийсь період господарське життя Риму майже припинилося: всі робочі руки були зайняті виробництвом пурпуру.
Заборонити рабам виловлювати молюсків не міг навіть імператор: раби були власністю господаря, і тільки господар міг вирішувати чим ті раби мають займатися.
Проте рішення було знайдено. Імператор Нерон видав указ, який прийшовся до душі знатним та багатим і значно скоротив добування пурпуру.
Що заборонив імператор своїм указом?
 (підказка – картина "Вбивство Цезаря". Зверніть увагу на вбрання імператора та сенаторів)
Відповідь: Імператор Нерон видав указ, згідно з яким оздоблений пурпуром одяг могли носити лише сенатори, а пурпурову мантію лише імператор і ніхто інший.

6. Складіть кілька словосполучень зі словом "пурпур" або "пурпуровий".
Якого кольору пурпур?
Після виконання цього завдання розгляньте зразки шерсті та шовку, пофарбовані пурпуром. Чи відповідає їх колір вашим уявленням про пурпур?
(наочність – пряжа та шовк пофарбовані натуральним пурпуром)
Відповідь: Королівський пурпур, пурпурове небо, пурпурова сукня.
Різні види молюсків давали різні відтінки пурпуру, загалом пурпур мав фіолетовий колір.

У 2003 році був проведений експеримент із фарбування шерсті та шовку натуральним пурпуром, його результати ви бачите на слайді.
А цей шматок тканини пофарбований диброміндиго – штучно синтезованим пігментом, який надає колір природному пурпуру. Більш яскравого та чистого кольору пурпур мати не міг.
Сучасна хімія дозволяє легко отримати схоже забарвлення.

1. Лабораторний дослід "Зміна забарвлення фенолфталеїну в лужному середовищі"
Техніка проведення.
У пробірку наливаємо розчин натрій гідроксиду NaOH, доливаємо кілька краплин фенолфталеїну. Розчин набуває малинового кольору. Фенолфталеїн змінив забарвлення у лужному середовищі.

 Звісно, у якості основи для фарб фенолфталеїн застосовувати недоцільно через його здатність змінювати колір. Проте цю властивість також можна використати з користю. Наприклад, виготовити посуд, який змінюватиме колір при скисанні молока. Або провести цікаві хімічні досліди для дітей.

Цікавий дослід "Рожевий слон"
Техніка проведення.
Силует слона на білому папері попередньо оброблений розчином фенолфталеїну побризкати з пульверизатора концентрованим розчином харчової соди. Слон забарвлюється в рожевий колір. Фенолфталеїн змінив забарвлення у лужному середовищі.

Наголошуємо, що бризкаємо слона не лугом, а звичайним розчином харчової соди, яка також має лужу реакцію, але є цілком безпечною.

Запитання – Отже, про які особливості природних барвників ми дізналися на станції Стародавній Рим? (дорогі, складно добувати, знищувалася природа)
Запитання – Чим отриманий в ході досліду штучний пігмент відрізняється від природного? (яскравий, легко й швидко отримувати)

Давня Русь
Наступна наша зупинка Давня Русь, вірніше, давньоруський іконопис
Знайдіть у папках Завдання 4. Давня Русь. Спробуйте дати відповідь на запропоноване запитання. Принцип той же – ви готуєте попередню відповідь, яку за необхідності змінюєте та коригуєте в ході обговорення.

Завдання 4. Давня Русь
1. Розгляньте копію ікони ХІІ століття. Жовто-червоні кольори переважають на більшості старовинних ікон.
Припустіть, яку всім нам добре знайому та поширену в природі речовину могли використовувати в якості фарби давні іконописці.
(наочність – репродукція ікони "Благовіщення Пресвятої Богородиці")
Відповідь:У якості живописних пігментів використовувалися  звичайні глини. Саме цим пояснюються жовто-червоні та коричневі кольори стародавніх ікон: адже такий колір має глина, якою виконували свої роботи іконописці.
2. Наші предки вже знали деякі фарбі: і червону кіновар, і свинцеві білила, і блакитні мідянку й ультрамарин. Знали, але використовували їх не часто.  Найчастіше у якості живописних пігментів використовувалися  звичайні глини.
Як ви гадаєте, чому давні художники малювали глиною і рідко використовували інші фарби.
Відповідь:бо інші фарби були рідкісними й дуже дорогими.
3. Всесвітньо відомий іконописець Андрій Рубльов використовував у своїй творчості лише шість основних пігментів.
Розгляньте ікону Рубльова "Трійця". Зверніть увагу на колір, яким виконане вбрання центрального персонажу.
Знайдіть на картині підтвердження того, що синю фарбу художник використовував бережно та економно. Як ви гадаєте, чим можна пояснити таку ощадливість?
(наочність – ікона Андрія Рубльова "Трійця")
Відповідь: Коли Андрій Рубльов писав свою найвідомішу ікону "Трійця", він зміг купити 6 грамів дорогоцінного лазуриту і саме ним виконав вбрання центральної фігури.
4. Синій лазурит був найдорожчим з усіх коли-небудь використовуваних людиною мінеральних пігментів. Ним захоплювалися, його оспівували, йому приписували магічні властивості.  Ціна лазуриту сягала трикратної ціни золота.
Припустіть, чим могла пояснюватися така висока ціна лазуриту.
Відповідь:Довгий час єдиним у світі родовищем лазуриту були Бадахшанські копальні в горах Афганістану. Звідти, через Бухару, везли його в Європу. Така подорож була важкою і небезпечною, тривала кілька років.
5. Розгляньте картину Вінсента ван Гога "Зоряна ніч" (1889 рік) і порівняйте її з іконою Андрія Рубльова "Трійця" (1411 рік).
Як ви гадаєте, чим може пояснюватися, що Андрій Рубльов бережно й ощадливо використовував синю фарбу, а Вінсент ван Гог її зовсім не економив?
(наочність – картина Вінсента ван Гога "Зоряна ніч" 1889 р.)
Відповідь: Андрій Рубльов використовував природний лазурит – дуже рідкісний і надзвичайно дорогий, а Вінсент ван Гог міг користуватися штучним пігментом, значно дешевшим та доступнішим.
6. Лазурит став першим пігментом для якого був створений синтетичний аналог. Штучний лазурит у 1704 році отримав німецький фарбувальник Дісбах. Цей пігмент використовується і понині і відомий під назвою "берлінська лазур".
Поясніть, чому штучний пігмент швидко замінив і витіснив природний.
Відповідь: Берлінська лазур у десятки разів дешевша за природний лазурит, але головна перевага – простота та швидкість її отримання.

3. Лабораторний дослід "Добування берлінської лазурі"
Техніка проведення.
У пробірку наливаємо розчин ферум (ІІІ) хлориду FeCl3 і доливаємо розчин жовтої кров’яної солі K4[Fe(CN)6]. Випадає синій осад. У ході реакції утворився пігмент синього кольору, відомий під назвою берлінська лазур.
4FeCl3 + 3K4[Fe(CN)6] = Fe4[Fe(CN)6]3 + 12 KCl

Порівняйте процес отримання природної та штучної лазурі. Уявіть собі, що студенти, які тільки-но провели дослід, щоб отримати лазур з природного родовища, мали проїхати через всю Європу в Бадахшанські копальні в горах Афганістану. Звідти, через Бухару, привезти її назад в Європу. Така подорож тривала кілька років.
Запитання – Зробіть висновок про особливості природних та штучних пігментів, про які ми дізналися на цьому етапі.
Епоха Відродження
У папках із завданнями ви знайдете репродукцію старовинної картини та три запитання до неї. Виконавши це завдання ми дізнаємося іще про одну особливість природних фарб.
Кожна група отримує репродукцію старовинного пейзажу
Рубенс. Пейзаж з райдугою – 1638
Франсуа Буше. Міст. 1751 рік
Нікола Пуссен. Пейзаж з Поліфемом – 1649
Клод Лорен. Пейзаж з річкою. 1607 рік
Йозеф Антон Кох. Після грози – 1838

Завдання 5. Епоха Відродження
Розгляньте старовинний пейзаж, зверніть увагу на кольори на картині.

1. Який колір, який мав би там бути, відсутній на старовинних пейзажах? (немає зеленого кольору)
2. Як ви гадаєте, чим може пояснюватися відсутність даного кольору на старовинних пейзажах? (пігмент зруйнувався)
3. І останнє, найскладніше питання. Який добре відомий пігмент використовували художники для отримання даного кольору? (хлорофіл)

4. Демонстрація "Спиртова витяжка хлорофілу"
Техніка проведення.
Листя кропиви розтерли зі спиртом й відфільтрували через фільтрувальний папір. Отримали спиртову витяжку хлорофілу зеленого кольору, яку потім розбавили водою.

Мінеральних пігментів зеленого кольору дуже мало. Художники виготовляли фарби на основі рослинних пігментів. Але фарби ці з часом, як і листя на деревах, змінюють свій колір. Саме тому на пейзажах давніх майстрів часто домінують коричневі кольори.
Запитання – отже що можна сказати про стійкість природних пігментів? (нестійкі, з часом розкладаються, змінюють колір)
Пігмент зеленого кольору винятково стійкий до дії температури, світла, води, лугів та кислот був відкритий лише в кінці ХVIII сторіччя. Його унікальна стійкість та довговічність використовуються там, де потрібно зберегти колір на віки. Наприклад, при друці важливих документів, або грошових купюр.

5. Демонстраційний дослід "Вулкан" 



Техніка проведення.
На пластинку висипають 25-30 г ретельно розтертого (NH4)2Cr2O7. Зробити невелике заглиблення в вершині гірки, влити туди 1-2 мл спирту. Підпалити довгою скіпкою. Відбувається реакція
 (NH4)2 Cr2O7 = Cr2O3 + N2 + 4H2O
Утворюється пігмент зеленого кольору хром (ІІІ) оксид Cr2O3

Буржуазна Європа
Продовжується наша подорож і ми переносимося у великосвітські салони Європи.
Завдання 6. Буржуазна Європа
Знайдіть відповідність між зображенням та хімічним елементом, а потім скажіть що їх усі об’єднує.

У пошуках відповіді вам допоможе таблиця "Найпоширеніші мінеральні пігменти".
Відповідь:
•    червона ікона – кіновар – Hg
•    біле обличчя – свинцеве білило – Pb
•    залишається зелене вбрання – миш'як – As
Все це дуже отруйні речовини.

Повідомлення "Отруйні фарби давнини"

Не можна сказати, що сучасні фарби повністю безпечні, проте відверті отрути до продажу не допускаються, а деякі фарби вважаються настільки безпечними, що навіть можуть використовуватися як харчові барвники.
І ще з ними можна проводити цікаві та яскраві досліди для дітей.

6. Цікавий дослід для дітей "Хімічний світлофор" 



Техніка проведення.
2 г глюкози розчинити у невеликій кількості гарячої води, долити 10 мл натрій гідроксиду NaOH. У другій колбі розчиняємо харчовий барвник – індигокармін. При зливанні розчинів спостерігаємо зміну кольору.

Наш час

Наша подорож завершується. Адже наш час, це і є тут і зараз. Наш час це ми з вами, з нашими знаннями, поглядами, переконаннями. І з живописними творами, які можна побачити навіть на стінах будинків.

Узагальнення
Теперішнє спирається на минуле. Я пропоную попрацювати з цитатами. Їх необхідно доповнити, пояснити, або, можливо, спростувати.

Завдання 7. Робота з цитатами
1. Закінчіть вислів М. В. Ломоносова: "Часто фарби не зберігають свій колір та яскравість, але в короткий час змінюються, темніють, і, зрештою, красу свою втрачають. До кого ж за допомогою звернутися? Хто знайти може тривалий і незмінний засіб живопису? Та ж …
(хімія (цитата з виступу "Слово про користь хімії"))
2. Поясніть вислів "Кожен художник давнини був не лише митцем, але й хіміком"
 (в минулому художники самостійно створювали фарби, зараз цим займається хімія)
3. У 1713 році італійський лікар Бернардіно пише "З багатьох художників, яких я знаю, майже всіх я знайшов хворими. Якщо ми шукаємо причину блідості та кволості живописців, частої депресії та меланхолії, ми маємо звернути увагу на
(живописні пігменти, які вони використовують)
4. "Перед "Дніпровською  ніччю"  замріється мрійник, у художника з’явиться  своя  думка  про  мистецтво,  поет  заговорить  віршами,  у  мислителя  народяться  нові  ідеї – кожному  вона  дасть  своє".
Так Д. І. Менделєєв описував своє враження від картини "Місячна ніч на Дніпрі" Сучасники захоплювалися цією роботою, а ми бачимо дуже темне й невиразне полотно. Чим це можна пояснити?
(пігменти зруйнувалися і змінили колір)
5. Поясніть вислів: "Кожен твір живопису відображає рівень хімічних
знань свого часу"
(використовувані в живописі пігменти вказують на рівень хімічних знань завдяки яким ці пігменти синтезовані)


Нерідко від різних людей доводиться чути, що шкільні заняття не залишили сліду в їх житті і нічого їм не дали.
Насправді, кожне заняття залишає свій слід, формує наш світогляд. З кожного заняття ми виносимо для себе щось нове, що дозволяє по-новому поглянути на світ, зрозуміти його.
Давайте поглянемо як багато нового ми дізналися сьогодні про повсякденні речі, які нас оточують.

Завдання 8. У пошуках моментів здивування
1. Який відголосок указу римського імператора Нерона про обмеження використання пурпуру дійшов до наших днів і знайшов своє відображення в професії вчителя?
(червона ручка вчителя)
2. Чому американські долари називають "зеленими"?
(при їх виготовленні використовується Cr2O3 – один з найстійкіших пігментів)
3. Чи завжди дивацтва в поведінці художників пояснюються ексцентризмом, притаманним творчим натурам?
(або хронічним отруєнням фарбами)
4. Чому на упаковках дитячих фарб завжди є напис "Після використання вимити руки з милом"?
(техніка безпеки при роботі з хімічними реактивами)
5. Як ви гадаєте, чи в давні часи діти могли використовувати кольорові фарби для малювання?
(навряд, адже фарби були дорогими)


Відео. Експеримент з ужиткової хімії. Отримання саморобних фарб


У наш час ми не маємо проблеми з фарбами, вони цілком доступні, і ними можуть користуватися всі бажаючі.

Повідомлення "Сучасні живописні фарби" та демонстрація власних живописних творів

Висновок
Гадаю, ви переконалися, що сучасні живописні пігменти, створені завдяки хімії, значно різноманітніші, яскравіші, дешевші, безпечніші, стійкіші, доступніші, ніж ті, які використовувалися в давнину і виготовлялися з природної сировини.
Чи змінило це ваш погляд на роль хімії в житті суспільства мені невідомо. Можливо, що й ні. Важко відмовлятися від поглядів, які формувалися роками. Кожен з нас має право на свою власну точку зору.
Я вважаю, що хімія це лише інструмент, який надає людині великі можливості. Як буде використаний цей інструмент: для користі, чи для шкоди,  для синтезу ліків, чи отрут, для виготовлення знарядь праці, чи зброї, зробить вона наше життя комфортним та безпечним, чи знищить все живе на планеті, від інструменту не залежить, а виключно від того, хто ним користується, тобто, від людини.
Хімія не змінює людину. Не змінюють людину ні фізика, ні біологія, ні кібернетика. Єдина наука, покликання якої навчити, виховати, сформувати людину, прищепити їй кращі якості, це педагогіка. І саме вона є найважливішою і найвідповідальнішою. Тож натхнення всім нам в нашій не дуже простій, але надзвичайно цікавій і захоплюючій справі.

Відео. Богдан Ступка читає вірш Ліни Костенко "Крила"

Додатки

Фото










Конспект 

Презентація


Популярні дописи з цього блогу

Створюємо електронний підручник за допомогою сервісу Google Sites

Як підготувати та провести майстер-клас