Роздуми про інтегрований курс

Вебінар одного з авторів курсу можна переглянути за посиланням Інтегрований курс «Природничі науки»: очікування від експериментального впровадження.
Основні моменти вебінару.
1. Курс експериментальний. Участь у експерименті добровільна. За результатами експерименту буде визначено доцільність впровадження курсу в навчальних закладах. Усього в експерименті беруть участь 145 вчителів і 3456 учнів.


2. Навчально-методична база для викладання курсу не створена. Немає підручників, методичних рекомендацій, робочих зошитів, задачників тощо. Єдине, що є - чотири варіанти програм. Переглянути їх можна за посиланням Публічне обговорення проектів програм інтегрованого курсу "Природничі науки» для 10-11 класів"

 3. Фахівців для викладання курсу немає. Жоден педагогічний вуз не випускає спеціалістів, які можуть викладати біологію, фізику, хімію, географію, екологію і астрономію одночасно. Тобто вчитель, який викладає курс, буде фахівцем з двох предметів (біології і хімії, біології і географії, фізики і астрономії) а інші предмети, що входять до складу інтегрованого курсу, знатиме на рівні школи, яку закінчив багато років тому.
Варіант, який озвучувався, коли інтегрований курс буде читати кілька вчителів: хімічну складову - хімік, біологічну - біолог, тощо, може спрацює лише для для проекту 4, у програмі якого окремо виділені фізико-астрономічний, хімічний, біолого-екологічний та географічний модулі. Для інших проектів подібне сумісне викладання курсу неможливе.
Відсутність фахівців є досить суттєвою проблемою. Частково її могло б вирішити гарне навчально-методичне забезпечення, але ж воно теж відсутнє (див. пункт 2).
4. Кількість годин для викладання інтегрованого курсу зменшилася більш як у два рази.

Свого часу Юхим Григорович Шмуклер – Соросівський вчитель, перший переможець Всеукраїнського конкурсу "Учитель року" у номінації хімія, знаний і шанований в Україні фахівець, висловлюючись щодо глибини викладу матеріалу учням, сказав наступне: "Оптимальний обсяг матеріалу, це той обсяг, який ви можете передати за відведений програмою час". Отже, скорочення кількості годин приведе до неминучого зменшення глибини вивчення матеріалу. Побічним ефектом, буде масове скорочення і звільнення педагогів.
5. Курс не передбачає можливості для тих, хто його прослухав, здавати ЗНО з будь-якого предмету природничого циклу. У інтегрованому курсі учні не розглядають формули, рівняння реакцій, не розв'язують задачі, тут відсутні складні для засвоєння і розуміння поняття.У трьох проектах з чотирьох, хімія відсутня, в одному скорочена і дуже спрощена. Зате в курсі розглядаються теорії вимирання динозаврів і порівнюються різні способи приготування їжі.
6. В цілому ідея інтеграції курсів і предметів має раціональне зерно, відповідає світовим тенденціям, іде назустріч інтересам учнів. Але реалізація цієї загалом гарної ідеї мала б бути іншою, більш виваженою і поміркованою. Хочеться нагадати, що коли в 1991 році Всесвітній банк реконструкції і розвитку вивчав українську систему освіти, він дуже високо оцінив її природничо-математичну складову, яка на той момент відповідала кращим світовим стандартам. Все, що відбувалося далі: хаотична ротація програм і підручників, скорочення кількості годин, скорочення матеріально-технічної бази, разом з процесами, що відбувалися в економічному і суспільному житті країни, досягнутий рівень знижували. І інтегрований курс, у тому вигляді, яким він є зараз, навряд чи зможе підвищити рівень вивчення природничих дисциплін.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як створити блог вчителя на Blogger. Перші кроки