Ресурси для створення електронних підручників

Електронний підручник - електронне навчальне видання із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію (Положення про електронні освітні ресурси від 5 жовтня 2012 року). У 2016 році в дане Положення було внесено доповнення, згідно з яким електронний підручник "може містити цифрові об’єкти різних форматів та забезпечувати інтерактивні режими взаємодії", проте може не містити й не забезпечувати. На наш погляд, вихідне визначення було більш точним, оскільки проводило чітку межу між освітнім ресурсом, який з самого початку створювався в електронному форматі, та друкованим виданням, яке було переведене в електронний вигляд. Для останніх положення пропонує термін електронний аналог друкованого видання (pdf версія тощо) - електронне видання, що відтворює друковане видання, зберігаючи розташування на сторінці тексту, ілюстрацій, посилань, приміток тощо.
Цікаво, що в затвердженому у травні 2018 року Положенні про електронний підручник повернулися до вихідного визначення, проте тепер електронний підручник називається е-підручником. Положення висуває ряд вимог до електронного підручника, які можна переглянути за посиланням.

На що іще, на наш погляд, було б варто звернути увагу при визначенні вимог до електронного підручника:

  1. Доступність для перегляду в Інтернеті. Це забезпечить можливість його використання з будь-якого пристрою, який має підключення до мережі Інтернет.
  2. Адаптивність, яка забезпечує коректне відображенні і роботу на мобільних пристроях, оскільки саме через мобільні пристрої більшість учнів і студентів виходять в мережу Інтернет - 84,8% за даними останнього опитування
  3. Може створюватися і редагуватися самим вчителем. 
  4. Безкоштовність. 
  5. Без реклами, або з мінімальною кількістю реклами.
  6. Апарат орієнтування, який дозволяє швидко переходити від одного розділу та параграфу до іншого.
  7. Можливість використовувати заголовки і підзаголовки для структурування тексту, форматувати текст для виділення головних важливих моментів, можливість додавати зображення і відео, гіперпосилання.
  8. Можливість додавати тестові завдання з автоматичною перевіркою результатів, наприклад, створені в сервісах Google Forms або Microsoft Forms (останній є частиною пакету Office 365).
  9. Сучасний привабливий дизайн.
  10. Вище була програма-мінімум. Програма-максимум - наявність для кожного учня особистого кабінету, в якому відслідковується хід проходження матеріалу підручника: статистика і результати.

Далі буде кілька прикладів електронних підручників з аналізом їх переваг і недоліків.

1. Життя на Землі 

Автор - Едвард Осборн Вілсон - академік, професор, лауреат, видатна особистість нашого часу.
Рік видання - 2012
  • Доступність - тільки для iPad. Зрозуміло, що це недолік, який одразу викреслить з переліку тих, кому доступний підручник, усіх, у кого немає даного пристрою
  • Вартість розробки підручника склала біля $5 млн благодійних коштів, які суспільство довірило академіку і лауреату, проте рядовий учитель не зможе отримати навіть мільйонну частину цієї суми. Тобто це одиничний екземпляр, зразок для виставки, те, до чого можна прагнути, проте чого неможливо досягнути.
  • Планувався цей підручник як безкоштовний, проте згодом безкоштовним залишився лише перший розділ, вартість користування підручником складає біля $100.
  •  Тексту мало, значно менше. ніж в паперовому підручнику. Це правильно і очікувано: якщо книгу можна тільки читати, і текст - єдина можливість передачі інформації, то в електронному підручнику значну роль у викладі матеріалу відіграє мультимедійний контент. 
  •  Виклад матеріалу не дуже послідовний, вікова категорія розмита. Не зрозуміло, наприклад, навіщо в підручнику для коледжу зупинятися на визначенні частин тіла комахи, з чим легко справиться дошкільник. Створюється враження, що метою додавання у вузівський підручник даного матеріалу була демонстрація інтерактивної анімації. Але це неправильно - мультимедіа мають ілюструвати зміст. а не вибір змісту підпорядковуватися наявності тих чи інших мультимедійних можливостей.
    • З наочністю все прекрасно. Є відеофрагменти, відзняті спеціально для цього підручника, анімації, живі карти, 3D-моделі, все дуже інтерактивно, яскраво і красиво. 



    • Запитання з варіантами відповідей передбачені, правда, їх надзвичайно мало: на п'ять параграфів першого розділу передбачено лише два таких запитання, що очевидно недостатньо.
    Висновок. Перед нами презентація компанії Apple, представлений нею зразок підручника майбутнього, яким можна милуватися. Ні створення подібних підручників, ні їх використання, для рядових користувачів недоступне. 

    2. Історія міста Вiнницi

    Сервіс "Підручник.ua" був запущений у 2017 році як бібліотека електронних підручників, зараз планує свою роботу як електронна школа. Платний, підписка на підручники становить 140 грн на рік, на "електронну школу" - підручники + щоденники + електронний журнал - 544 грн на учня (джерело інформації).
    Підручник, що розглядається, - візитна картка даного сервісу.

    •  Підручник не адаптивний, при ширині екрану меншій за 920 рх з'являється горизонтальна полоса прокрутки. Для сучасного, створеного лише рік тому сайту, це дуже суттєвий недолік.
    • Можливість самостійного створення подібних підручників педагогами не передбачається.
    • Наявний привабливий добре структурований і гарно оформлений зміст.
    • З ілюстрацій є тільки фото.
    • Наявні тести з вибором одного правильного варіанту відповіді з кількох запропонованих. Тести передбачають автоматичну перевірку, але без оцінювання. Тести є органічним продовженням тексту параграфа. 
    • Підручник гарно і сучасно оформлений, помітно, що над його створенням і оформленням працювали професіонали.

    Висновок. Гарний привабливий підручник, проте функціональність могла б бути й кращою, а неможливість створювати подібні підручники самими вчителями, дозволяє розглядати його у першу чергу як рекламний зразок.

    3. НМЦ Агроосвіта 


    Про існування та діяльність центру Агроосвіта дізналася з семінару  Використання Google-сервісів в освітньому процесі, який відбувся 20 березня 2018 року. Перший виступ на ньому саме по темі створення електронних підручників, досить цікавий. Автор виступу обіцяє можливість безкоштовного розміщення надісланих електронних матеріалів на їх сайті.


    На сайті представлені ряд електронних підручників, ось для прикладу як виглядає один з них: Фізіологія рослин  
    Рік створення - 2016.
    Давайте поглянемо з чим маємо справу.



    • Як було сказано вище, розміщення матеріалу електронного підручника в Інтернеті забезпечує для кожного користувача можливість його переглядати та ним користуватися. Це суттєва перевага, і далі будуть розглядатися виключно ті електронні підручники, які доступні для використання в мережі Інтернет. 
    • У виступі на вебінарі представник НМЦ Агроосвіта запевняла, що підручники можуть використовуватися на мобільних пристроях. Насправді це не зовсім так. Дизайн підручника не адаптивний. У цьому можна переконатися звужуючи вікно браузера: коли його ширина стане меншою за 960 рх, з'являється горизонтальна полоса прокрутки, і використання матеріалу значно ускладнюється, а на мобільних пристроях стає майже неможливим. Для визначення доступності сторінки на мобільних пристроях можна використати цей інструмент Перевірка оптимізації для мобільних пристроїв
    • Автор виступу говорить про можливість безкоштовного розміщення надісланих електронних підручників на їх сайті. Проте відносно можливості редагування є сумніви. Якщо матеріал знаходиться на сайті. до якого ми не маємо відношення, то самостійно редагувати свій власний підручник не зможемо. Це суттєвий недолік.
    • Зліва є гіперпосилання, які дозволяють здійснювати переходи між різними розділами підручника. Це добре і правильно. Звичайно, зручніше будо б використати дворівневий список, щоб при виборі певного пункту, підпункти розкривалися там же в правій частині розкриваючогося списку, а не на окремій сторінці.
    • Підручник містить значну кількість тексту, навіть більше, ніж хотілося б, адже сприйняття тексту з екрану ускладнене і такі великі обсяги матеріалу прочитати не просто. Є гіперпосилання, зображення, відео, можна додати анімовані зображення. Звичайно, ілюстрації не такі яскраві, як у підручнику "Життя на Землі", який розглядався вище, але це те, що реально може створити вчитель чи викладач без багатомільйонних асигнувань, на чистому ентузіазмі і бажанні створити власний електронний продукт.
    • Тестові завдання з автоматичною перевіркою не передбачені, про засвоєння матеріалу підручника викладач і студент можуть судити лише за результатами аудиторних занять.
    • Оформлення загалом непогане, проте застаріле, нагадує оформлення сайту ВКонтакті кількарічної давності. Інтернет змінюється дуже швидко, те, що кілька років тому було цілком прийнятним, зараз може виглядати архаїчним.
    Висновок. Підручники НМЦ Агроосвіта є результатом роботи колективу авторів, створення і використання подібних ресурсів можливе і доцільне, проте є окремі моменти, які б хотілося дещо покращити.

    4. Технология пивоварения

     Автор - Віталій Веденєв, викладач ІПК "Конверсія", Ярославль, Microsoft MVP*.
    * Microsoft MVP - звання, яким відзначаються найбільш активні волонтери, що пропагують продукти Microsoft, проте не є співробітниками даної компанії.
    Рік створення - 2017



    • Для створення електронного підручника використаний сервіс Microsoft Sway - онлайн-презентації від Microsoft. Ресурс чудово адаптується під розміри екрану. У нього можна додати в якості ілюстрації фото, відео, аудіо (останнє рідкість і мало де є така можливість). Є можливість вбудувати тестові завдання Microsoft Forms, з автоматичною перевіркою та оцінюванням результатів, хоч спосіб, яким форми вбудовуються в основний матеріал не дуже подобається. Можливий перегляд у режимі спеціальних можливостей, який більше, ніж звичайна презентація, підходить для навчальних матеріалів. Можливий експорт матеріалів у Word або PDF, у даному випадку заблокований автором, але загалом така можливість в даному сервісі наявна. Меню у правому нижньому кутку дозволяє переходити між розділами презентації. Все це, окрім способу, яким вбудовуються форми, було перевагою.

    • Недоліки. Самостійне оформлення матеріалів неможливе. Є 350 готових шаблонів. серед яких можна обирати. Може здатися, що 350 шаблонів це немало. насправді, вибір дуже обмежений. Режим спеціальних можливостей стає у пригоді, він забезпечує білий фон і темний шрифт, без нього було б зовсім сумно. Меню відсутнє. Як має здійснюватися навігація між розділами підручника невідомо. Правка html, css, js не передбачена.
    Висновок. Загалом варіант робочий, але не ідеальний. Він швидше підходить для викладу матеріалу однієї теми, проте цілий підручник як сукупність взаємопов'язаних тем, оформити таким чином видається неможливим.

    5. Радіоактивний розпад хімічних елементів

    Це моя спроба створити електронний освітній ресурс на базі Google Forms.
    Рік створення - 2018.



    • Переваги. Ресурс адаптивний, добре працює як на мобільних пристроях, так і на комп'ютерах. ресурс інтерактивний, користувач весь час має обирати варіанти відповіді, тільки після вибору певного варіанту переходить до наступного розділу. При бажанні можна було б при виборі неправильної відповіді повертати користувача до вихідного розділу і лише за умови отримання правильної відповіді переходити до наступного етапу. Але тоді у всіх, хто пройшов квест, був би стовідсотковий результат. Можна додати фото, відео. Є два види запитань з автоматичною перевіркою - тести на вибір одного або кількох варіантів відповіді і тести на відповідність. Після проходження тесту користувач бачить отриманий результат, якщо він не влаштовує, можна пройти матеріал ще раз.
    • Недоліки. Не подобається те, що Google Forms займають не всю ширину сторінки, а лише її частину. Подібне оформлення з обмежуючими рамками навколо матеріалу видається невдалим. Відео вбудовується з широкими чорними рамками, це виглядає негарно. Постійно доводиться клікати. переходячи до наступного розділу, це набридає. Меню відсутню, створити його неможливо. Правка html, css, js не передбачена.
    Висновок. Таким чином можна викласти, перевірити засвоєння і оцінити матеріал однієї теми, створити підручник за допомогою даного сервісу неможливо, він для цього не призначений.

    6. Інформатика та комп'ютерна техніка

    Автор - Корюков Ігор В'ячеславович - викладач інформатики Маріупольського будівельного коледжу. За підручник, що розглядається, автор був відзначений премією конкурсу "Педагогічний Оскар - 2018".
    Рік створення: 2016-2018.

    •  Для створення підручника були використані Google Сайти. Цей вибір надає одразу багато переваг створюваному ресурсу і його автору. Оцініть як прекрасно адаптується ресурс у відповідності до зміни ширини вікна браузера. Доступ до сайту автор має постійно. Йому не потрібно ні до кого звертатися з проханням розмістити його роботу на сервері. Google надає можливості для редагування ресурсу у будь-який час з будь якого пристрою. Окрім того, це повністю безкоштовно, і реклами буде мінімальна кількість або не буде зовсім.
    • Google Сайти дозволяють додавати до текстового матеріалу фото і відео, вбудовувати Google Forms з інтерактивними тестами, пропонують апарат орієнтування у вигляді меню зліва.
    • Що стосується недоліків. Автор очевидно не дизайнер, оформлення сайту практично відсутнє. Також дещо дивно виглядає меню, після першого заняття очікуєш побачити друге, а не десяте. Це незначні деталі, які не складно виправити, тому про них можна було й не згадувати.
    • Чого мені напевно не вистачатиме в Google Сайтах - можливості самостійно правити html, css, js. Це надало б широкі можливості і повністю вирішило б питання оформлення сайту за власним смаком і уподобаннями. Також не дуже подобається як вбудовуються Google Forms, хотілося б їх бачити органічним продовженням сайту, а не окремим вікном з власною полосою прокрутки.
    • А якщо вже зовсім мріяти, чому б і ні, то хотілося б бачити і мені, і учням результати виконання тестових завдань і хід проходження матеріалу.
    Висновок. Найбільш вдалий і зручний варіант з розглянутих. Не ідеальний, але у більшості пунктів цілком влаштовує.


    7. Математик

    Автор - Погодін Володимир Миколайович - переможець конкурсу "iУчитель 2018", і його учні.



    • Перед нами знову Google Сайти, але тут матеріал оформлений значно привабливіше з естетичної точки зору. Дуже прикрашають сайт доречні тематичні анімації. Виклад матеріалу приємний, небагатослівний, саме такий, яким він має бути в електронному підручнику.

    Висновок. Цей варіант видається найбільш привабливим, по ряду позицій він виграє навіть у порівнянні з електронними ресурсами, створеними професіоналами.

    Виходячи з аналізу кількох електронних освітніх ресурсів, їх особливостей, можливостей, що пропонуються платформами, на яких дані ресурси розміщуються, для самостійного створення електронного підручника педагогом найбільш придатними видаються Google Сайти.

    Продовження 

    Коментарі

    Популярні дописи з цього блогу

    Як створити блог вчителя на Blogger. Перші кроки